Onze waarden en uitgangspunten
Een structurele aanpak
Het verbeteren van de levensomstandigheden van een bevolkingsgroep die in moeilijke omstandigheden leeft.
Respect voor de eigenheid, cultuur, waarden en geschiedenis van de lokale bevolking
Het onderwijs wordt uitgebouwd door mensen ter plaatse vanuit hun waarden en principes.
Ondersteunen van de plannen en initiatieven van de lokale bevolking
Mensen zijn actoren van hun eigen ontwikkeling.
Non-discriminatie op het vlak van huidskleur, afkomst, geslacht, seksuele voorkeur, religie of politieke overtuiging.
Onderwijs is een basisrecht voor iedereen, ook voor mensen die beschikken over minder middelen.
Duurzaamheid
De scholen mogen geen eendagsvlieg zijn en moeten kunnen verder groeien ook wanneer wij er niet meer zijn.
Werken met een sterke en betrouwbare lokale partner.
De scholen worden vandaag voor een groot stuk financieel gedragen door mensen uit België (Ekimanyelo). Schoolgeld (‘minerval’), betaald door de ouders, vormt een belangrijke aanvulling. Het is de bedoeling het netwerk in België open te trekken en te verbreden (giften van particulieren, steun van organisaties, subsidies van overheden…), maar ook ter plaatse financiële bronnen aan te spreken en uit te bouwen, bijvoorbeeld door de banden met oud-leerlingen van de scholen aan te halen. Dit alles om de duurzaamheid van de projecten te onderbouwen.
Daar kwaliteitsonderwijs een basisrecht is voor iedereen, wordt slechts schoolgeld gevraagd aan de ouders naargelang hun mogelijkheden. 4 op de 10 leerlingen betalen geen schoolgeld: armoede mag geen uitsluiting betekenen. Ekimanyelo vzw zet in op de Sustainable Development Goals (Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen) van de Verenigde Naties 2015-2030: geen armoede, geen honger, goede gezondheid en welzijn, kwaliteitsonderwijs, gendergelijkheid, …
Enkele doelstellingen
Aan de leerkrachten maandelijks een menswaardig loon uitbetalen
Dit resulteert in gemotiveerde leerkrachten, kwaliteitsonderwijs en goed gevormde leerlingen.
Focussen op een regelmatige en verhoogde aanwezigheid van meisjes in de school, vooral in het secundair onderwijs
Waar meisjes onderwijs volgen, vergroot hun rol binnen de gemeenschap en zal de armoede teruggedrongen worden.
Deelname van de leerlingen aan het ‘examen d’Etat’ (nationaal eindexamen dat het secundair onderwijs afsluit) bevorderen en het verhogen van de slaagkansen
Het slagen voor dit examen geldt als een referentie voor de arbeidsmarkt en verschaft toegang tot de universiteit.